Is ons uitgebrand?

Dit is moeilik om steeds in hierdie jaar van 2020 kop te hou. Mense se grense is deur die pandemie geskuif. Ouers en kinders se lewens was vir maande lank omgekeer. Woonplekke het werkplekke en klaskamers geraak. Ma’s, pa’s en kinders moes self huiswerk en tuinwerk doen. Die pandemie het veranderde omstandighede en onsekerhede gebring.

Suid-Afrika is tans op die laagste vlak van inperking, maar vrees en stres bly deel van baie mense se lewens.

Een van die gevolge van die pandemie en gepaardgaande finansiële terugslae, is dat baie mense addisionele maniere gekry het om geld te maak. Daar is dus minder tyd om af te skakel en die lewe te lééf en te geniet.

As kollegas mekaar vra hoe dit gaan is antwoorde soos “ek is moeg, afgestomp, lusteloos, ongemotiveerd, gedreineer, knorrig, opvlieënd, geïrriteerd of angstig” deesdae algemeen.

Die pandemie, die ekonomie, en die feit dat Suid-Afrika al hoe verder afgegradeer word en rommelstatus wink, laat mens wakker lê. Jou vermoë om nuwe planne te maak word gekelder, want dit voel of mens se brein oorlaai is.
Beteken dit jy ly dalk aan uitbranding?

Mogol Pos het vir bedryfsielkundige Bianca Els gevra of daar ʼn manier is hoe mens kan bepaal of jy aan uitbranding ly en indien wel, wat is die pad vorentoe om uit hierdie gevoel van kapoetheid te kom?

Daar is verskeie maniere om uitbranding te bepaal. Jy kan jou dokter of berader/sielkundige gaan sien of jy kan uitkyk vir die volgende simptome in jouself of ander:

  • Uitputting – Voel liggaamlik en emosioneel uitgeput. Fisiese simptome kan hoofpyn, maagpyn, en eetlus of slaapveranderings insluit.
  • Isolasie – Mense met uitbranding voel oorweldig. As gevolg hiervan kan hulle ophou om sosiaal te verkeer en onttrek van vriende, familielede en medewerkers.
  • Ontsnap-fantasieë. Mense met uitbranding raak ontevrede met die nimmereindigende eise van hul werk, en begin dan fantaseer om weg te hardloop of op ’n solo-vakansie te gaan. In uiterste gevalle kan hulle na dwelms, alkohol of voedsel gaan as ’n manier om hul emosionele pyn te verdoof.
  • Geïrriteerd – Uitbranding kan veroorsaak dat mense makliker geïrriteerd raak met vriende, medewerkers en familielede. Die hantering van normale stressors, soos om voor te berei op ’n werksvergadering, kinders skool toe ry en huishoudelike take te versorg, kan ook onoorkomelik voel, veral as dinge nie soos beplan verloop nie.
  • Gereeld siek wees – Uitbranding, soos ander langtermynstres, kan jou immuunstelsel verlaag, wat jou meer vatbaar maak vir verkoue, griep en slapeloosheid. Uitbranding kan ook lei tot kommer oor geestesgesondheid, soos depressie en angs.
    Hoe kan ’n mens hierdie voorkom as jy dit in jouself identifiseer? Jy kan die volgende doen:
  • Oefening. Nie net is oefening goed vir ons liggaamlike gesondheid nie, maar dit kan ons ook ’n emosionele hupstoot gee. Te min tyd? Jy hoef nie ure by die gimnasium deur te bring om hierdie voordele te benut nie. Mini-oefensessies en kort wandelinge is maklike maniere om oefening ’n daaglikse gewoonte te maak.
  • Eet ’n gebalanseerde dieet. Die eet van ’n gesonde dieet gevul met omega-3-vetsure kan ’n natuurlike antidepressant wees. As u voedsel wat ryk is aan omega-3’s, soos, okkerneute en vis, byvoeg, kan dit help om u bui ’n hupstoot te gee. Kontak jou dokter of dieetkundige om jou hiermee te help.
  • Beoefen goeie slaapgewoontes. Ons liggame het tyd nodig om te rus en te herstel, en daarom is gesonde slaapgewoontes noodsaaklik vir ons welstand.
  • Vra vir hulp. Gedurende stresvolle tye is dit belangrik om hulp te bekom. As dit moeilik voel om hulp te vra, kan jy dit oorweeg om ’n “check-in” vir selfversorging saam met vriende en familielede te ontwikkel sodat jy gedurende moeilike tye na mekaar kan omsien.
  • Luister na mekaar as iemand sy hy/sy voel nie lekker nie.
    (Bianca Els is ‘n geregistreerde bedryfsielkundige in Lephalale. Skakel haar gerus by 082 210 3754.)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.